וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הרבנים שעשו את 2013

4.1.2014 / 18:00

2013: רבנים שהובלו אל בית המשפט, דרך העתקותיו של הרב הראשי של צרפת, הקרע הגדל בציבור הליטאי דרך בחירת הרב הראשי ועד האירוע ההיסטורי - פטירתו של הרב עובדיה יוסף זצ"ל

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

שנת 2013 תיזכר כשנה לא פשוטה עבור הרבנים אך יתרה מכך, עבור מוסד הרבנות כפי שהוא אמור להיתפס בעיני הציבור. מרבנים שהובלו אחר כבוד (או ביזיון) אל בית המשפט, דרך העתקותיו של הרב הראשי של צרפת, הקרע הגדל בציבור הליטאי בין שני פלגים שעד לא מזמן ישבו תחת קורת גג אחת ואיך אפשר בלי ש"ס מהבחירות לכנסת דרך בחירת הרב הראשי ועד פטירתו של הרב עובדיה יוסף והשלכותיו.

הרב אמנון יצחק בחתונת בנו של שלמה בניזרי, נובמבר 2010. עומר מירון
הרב אמנון יצחק/עומר מירון

ינואר

הבחירות לכנסת ה-19 הולכות וקרבות והרב אמנון יצחק בטוח כי מפלגתו תזכה בלפחות 10 מנדטים. כולנו יודעים איך זה הסתיים - התרסקות כואבת. עד כדי כך, שעד סוף השנה, קולו כמעט ואינו נשמע. ולמרות זאת, לאחרונה הוא כיכב עם פרשיה נוספת, בו אסר על נשים לנהוג ברכב, ידיעה שהתפרסמה תקופה קצרה לאחר שנשות הכותל הצליחו לקבל רחבה מיוחדת בשבילן בכותל המערבי, ומה יגיד על כך הרב אמנון יצחק? לא בטוח שהוא יהיה מוכן לענות הפעם.

אבל הנזק בעקבות התמודדותו עם מפלגה חדשה בבחירות ובעקבות התמודדותו של הרב אמסלם שמשך קולות מן העבר השני כבר נעשה. קרנה של ש"ס ירדה למרות הצטרפותו של אריה דרעי ויהיו שיגידו, כי דווקא בעקב ות חזרתו למפלגה ולפוליטיקה, משהו מתחיל לחרוק בצמרת. המצב מחמיר אף יותר, עם פטירתו של מרן הרב עובדיה יוסף, אך בל נקדים את המאוחר.

הרב אמנון יצחק: אסור לאישה לנהוג ברכב

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
הרב אליעזר ברלנד/מערכת וואלה!, צילום מסך

פברואר

הרב אליעזר ברלנד, מי שבמשך כמעט 50 שנה, מחזיק את קהילת "שובו בנים" - זרם בחסידות ברסלב, נמלט לחו"ל בעקבות חשדות ועדויות על הטרדות מיניות שביצע הרב לכאורה, בתלמידות מהקהילה. תוך מספר שעות מהרגע שהבין כי המשטרה בעקבותיו וזה רק עניין של זמן עד למעצרו. הוא טס לשוויץ ומשם למיאמי, חוזר לשוויץ להיוועץ עם עורך דינו, יעקב וינרוט המטפל בפרשה שמשכנעו לחזור לארץ.


הרב ברלנד מסרב ומהגר למרוקו שם ישהה מספר חודשים עד שלמלך מרוקו ימאס מחבורת הברסלבים שמגיעים למדינתו בהמוניהם ושולח אותו משם. הרב ברלנד נאלץ למצוא מקום חדש – זימבבואה, שם הוא מתגורר עד לרגע זה. כיצד זה יסתיים והאם הוא ייחקר אי פעם על כך? כנראה שגם הרב ברלנד בעצמו אינו יודע. מה שבטוח הוא, שלפי שעה, אין למשטרת ישראל דרך להביאו בכוח.

הרב ברלנד יטוס לאומן?

הרב הראשי של צרפת, ז'יל ברנהיים. AP
הרב ז'יל ברנהיים/AP

אפריל

צרפת סוערת: רבה הראשי של צרפת, הרב ז'יל ברנהיים עומד במרכזה של שערורייה ספרותית המייצרת גלים סוערים במיוחד. הרב בן ה-62 אשר נחשב עד לאותה פרשייה לאחד מהמנהיגים היהודים המוערכים ביותר בקהילה היהודית בצרפת ובעולם כולו, נאלץ להתפטר בבושת פנים מתפקידו לאחר שבספריו התגלו העתקות ספרותיות רבות. הרב ברנהיים הצליח אפילו להטעות את האפיפיור הקודם, בנדיקטוס ה-16 שקרא מסה, נגד הנישואים החד-מיניים בפני הקרדינלים שהתכנסו ברומא, אותו כביכול כתב הרב ולאחר מכן התברר כי גם חלקים גדולים ממסה זו הועתקו מאחרים. ואם לא די בכך, חשפו בנוסף אמצעי התקשורת שהתעניינו בסיפורו ובביוגרפיה שלו, כי הרב ברנהיים אף התהדר בתואר יוקרתי שלא קיבל מעולם: אגרז'ה בפילוסופיה – "מוסמך לפילוסופיה" מאוניברסיטת "סורבון" הידועה. את הנזק התדמיתי שנגרם לקהילה היהודית בעקבות הפרשיה, ניתן לתקן, אך את שמו ותדמיתו כנראה כבר לא וזאת למרות התנצלותו.

הארכת מעצרו של הרב יונה מצגר. נובמבר 2013. משה מזרחי, חדשות 24
הרב יונה מצגר/חדשות 24, משה מזרחי

יוני

בשלהי הקדנציה של הרב יונה מצגר כרב הראשי לישראל, מתפוצצת הפרשה שמעסיקה את חוקרי המשטרה במשך תקופה ארוכה קודם לכן בחקירה סמויה: "הרב יונה מצגר חשוד בקבלת שוחד במיליוני שקלים מגופים רבים, בהם עמותות, עבורם נהג להתרים כספים". זעקו כותרות העיתונים. הוא נחקר במשך 10 שעות במשרדי היחב"ל ונאסר עליו לצאת מהארץ.


וכך, מי שהתהדר והתרברב בפני ערוץ 10 כי הוא יודע אנגלית כל כך טוב ולכן הוא מוזמן להרצות בכל העולם ולהשתתף בכנסים שונים, להבדיל מהראשון לציון, הרב שלמה עמאר שאינו מוכשר כמוהו, נאלץ להשעות את עצמו מתפקידים רבים ברבנות הראשית ובכך הסתיימה למעשה כהונתו בקול צורם במיוחד. מאז התפתחה הפרשה. הוא אף הספיק להיעצר לפני כחודש וחצי למספר ימים ורשימת הדברים בהם הוא מואשם תעסיק את השופטים עוד תקופה ארוכה.

הרב יונה מצגר: תדמיתי עוותה

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
המועמדים לרבנים הראשיים/מערכת וואלה!, צילום מסך

יולי

מערכת בחירות סוערת במיוחד לרבנות הראשית: האירוע אמנם קורה פעם בעשר שנים ובכל פעם היצרים לוהטים, אך נדמה כי הפעם מערכת הבחירות, עלתה על כולנה. המערכה הצליחה לייצר הכפשות רבות בין כל המתמודדים וכמובן את כל הכותרות האפשריות. בסופו של דבר כאשר שקע האבק התברר כי שני המנצחים הגדולים הם אריה דרעי ויהדות התורה שנמצאים בכלל באופוזיציה.

"ניצחון החרדים על הסרוגים", "דיל הנסיכים", "תבוסתו של נפתלי בנט" ועוד, כיכבו בימים שלאחר מכן מעל כל עיתון ואתר אינטרנט. מי שנבחרו הם כידוע, הרב האשכנזי, הרב דוד לאו והראשון לציון, הרב הראשי הספרדי, הרב יצחק יוסף, שניהם בנים לרבנים ראשיים בעבר, הרב עובדיה יוסף והרב ישראל מאיר לאו.

המפסידים הגדולים היו כמובן הרב דוד סתיו, רבה של העיר שוהם ויו"ר ארגון רבני צהר מהצד האשכנזי, והרב שמואל אליהו, שלא היה מסוגל להתמודד מול עבודתו היסודית של אריה דרעי כשהביא את המתלבטים אל ביתו של הרב עובדיה כדי שייתמכו בבנו, וכמובן, השר נפתלי בנט שלא השכיל להבין את הדינאמיקה בתוך הציבור הדתי לאומי, כמו כן את חילוקי הדעות והפערים הקיימים בתוכו ובעצם כפה את תמיכת המפלגה ברב סתיו. על אף היותו ציבור שמבחוץ נראה הומוגני, הדבר רחוק מהמציאות עד כדי כך שעבור חלקים ניכרים מתוכו, נחשב הרב סתיו, סדין אדום. הדבר הגיע לידי ביטוי בכך, שנעשו מאמצים רבים על מנת להכשילו, בידיעה מוחלטת כי הרב שיבחר בסופו של דבר אינו מגיע מציבור הסרוגים.

האם הציונות הדתית תפסיד שוב? כנראה שכן

מוטי אלון אחרי גזר הדין. נועם מושקוביץ
הרב מוטי אלון/נועם מושקוביץ

אוגוסט

עוד פרשיה מעיבה על הציבור הדתי לאומי, הרשעתו של הרב מרדכי (מוטי) אלון, במעשים מגונים בתלמידו. מי שנחשב הבטחה גדולה והצליח לכבוש קהלים רבים בדרשותיו ושיעוריו הסוחפים, מורשע בעבירות מין.

יש לציין, כי הוא מעולם לא הודה בביצוע המעשים ואף לא נגזר עליו מאסר כי אם עבודות שירות בלבד, אך למרות זאת, לרוב הציבור הדתי לאומי יש קונפליקט עצום כיצד לנהוג במקרה הזה והשאלה שמעסיקה רבים בימים האחרונים: האם הרב אלון יכול ללמד תלמידים או לא. מי שבכל זאת פתח לו את הדלת חזרה אל בית המדרש, היה הרב דרוקמן שהחליט לאפשר לו להמשיך ללמד בישיבתו – אור עציון. האם זה נכון? כאמור, הציבור ישפוט וימים יגידו האם הוא נהג כשורה.


אל תשללו את התואר "רב" ממוטי אלון

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
הרב עובדיה יוסף זצ"ל/מערכת וואלה!, צילום מסך

אוקטובר

האירוע המשמעותי ביותר בשנה החולפת, הוא ללא ספק פטירתו של מנהיג ש"ס הרב עובדיה יוסף בן ה-93. לפני מספר ימים התברר, כי הדף הכי נצפה בויקיפדיה הינו של מרן. כמעט מיליון איש באו לחלוק לו כבוד אחרון בהלוויה הגדולה ביותר מאז קום המדינה ויש האומרים ההלוויה הגדולה ביותר מאז ומעולם, בעם היהודי. אין כמעט סופרלטיבים בהם אפשר לתאר את גדולתו וגאונותו. על עשרות הספרים שכתב ואלפי ההלכות שפסק, מהעגונות בימי מלחמת יום כיפור ועד להלכות שבת מהפכניים ונועזים. אין ספק כי מדובר באדם יחיד בדורות רבים וקשה לומר האם יקום בשנים הבאות או אפילו בדורות הבאים מנהיג בסדר גודל שכזה.

רק בימי השבעה נכתבו עליו אלפי כתבות וסיפורו סופר בכל רחבי העולם. אפילו באיראן, הלוויתו הוזכרה במהדורת החדשות המרכזית עם יחס של כבוד גדול למנהיג רוחני יהודי ישראלי. את ההשלכות ללכתו ניתן כבר לחוש. יסודותיה של המפלגה שהקים מרן בעשר אצבעותיו ושלט בה ביד רמה עד ליומו האחרון מתחילים להתערער והפילוג הצפוי, הוא רק עניין של זמן. לכן מצפים לש"ס וליו"ר אריה דרעי אתגרים לא פשוטים בהמשך כאשר הרב עמאר, ח"כ אלי ישי וחכי"ם נוספים לא יאפשרו חיים קלים

דברים שלא ידעתם על הרב עובדיה יוסף

מאות אלפים ליוו את הרב עובדיה בדרכו האחרונה. עומר מירון
הלוויתו של הרב עובדיה יוסף זצ"ל/עומר מירון

סיכום

לסיכום שנה ניתן לומר, כי מותג הרבנות נפגע אנושות, גם בציבור הליטאי, עליו לא הרחבנו ונזכירו בקצרה: הפילוג בין תלמידי הרב שמואל אוירבך לבין תלמידי הרב שטיינמן התגלה במלוא כיעורו בבחירות האחרונות לרשויות המקומיות, בערים ירושלים, בני ברק ומודיעין. נראה, כי הגבולות בכל פעם נמתחים מחדש בין אנשים אשר עד לא מזמן, ישבו תחת אותה מטריה וכעת אינם מסוגלים להתגורר באותו בניין.

אין ספק כי בשנה הבאה מחכה לרבנות אתגרים רבים ולא פשוטים בעליל. אך קיימת תחושה רווחת כי זאת הולכת להיות שנה טובה יותר. נראה כי מאז בחירתם של הרבנים הראשיים, הרב לאו והרב יוסף, ישנה עליה עקבית בקרנה של מוסד הרבנות.

אז מה נשאר לנו לאחל? שתהיה לנו רבנות חזקה ויציבה שתשפיע לטובה על כלל האזרחים ולא רק המאמינים...

4
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully