וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הרב שלימד אותנו להיות גנרלים

25.1.2014 / 18:00

ביום חמישי נפטר הרב גלינסקי, דמות יוצאת דופן בעולם התורה. אהרון קריב מספר על דרשותיו החדות, על חייו המרתקים ובעיקר שעד יומו האחרון נשאר תלמיד ישיבה וחניך תנועת המוסר

הרב יעקב גלינסקי. Creative Commons
רבי יעקב גלינסקי זצ"ל/Creative Commons

"השנה הייתה 1938, הייתי אז תלמיד ישיבה צעיר, הלכתי ברחוב כשלפתע הגיחו חיילים מכל עבר והכריזו על עוצר. הוא ארך דקות ספורות בלבד כששמענו את קולו של הנשיא בנאום לאומה, וכך הוא אמר: 'הכרזתי מלחמה על גרמניה. היטלר רוצה לספח את חבל הסודטים, ואני לא אתן לו. העדפתי לצאת למלחמה לא בגלל שחבל הסודטים שוה את זה, אלא מפני שאני יודע שהיטלר רוצה את פראג. הוא עכשיו מבקש את חבל הסודטים כי ככה הוא יגיע לפראג'"

את הסיפור הזה סיפר הרב יעקב (ר' יענקל'ה) גלינסקי זצ"ל, שהלך בסוף השבוע לעולמו. אבל הוא לא סיפר את זה כחוויות אישיות מהמלחמה, לכל דבר היה לו מוסר השכל ברוח ישיבת נובהרדוק בה למד: "כשהיצר הרע מפתה אותנו לעשות עבירה קטנה, מעשה אסור, הוא לא רוצה שניכשל רק בזה, הוא רוצה לנצח אותנו לגמרי. הוא פשוט רוצה לכבוש שלב אחרי שלב. אם לא נתנגד לו בדבר הקטן, הלכאורה בסדר, בסוף הוא יביס אותנו גם בקרב על ליבת החיים שלנו."

גילוי נאות: השפה של ר' יענקל'ה לא הייתה ממש המילים בהם אני משתמש כאן. הוא היה דרשן מסוג אחר, מדור אחר "מגיד מישרים" הוא דיבר עם המון היגיון, אבל ישר אל הרגש. במשלים, סיפורים נלווים, הומור מושחז הוא ידע לגעת עם סיכה הישר בלב. קהל המעריצים שלו חצה יבשות, הוא הוזמן לדבר בכל מקום בעולם, אבל גם בגיל 94 שלושה חודשים לפני מותו, הוא עמד לומר דרשה מול קהל של עשרה אנשים. כי אם אפשר לשמח עוד אדם, עושים את זה.

פראג. ShutterStock
היטלר רצה את פראג/ShutterStock

הרב גלינסקי, יליד 1920, התחנך בישיבת נובהרדוק המפורסמת, אחת משלושת הצלעות של "תנועת המוסר" עליהן מושתתות הישיבות הליטאיות עד היום. ב1941 הוגלה לסיביר יחד עם קבוצה של מאה בחורי ישיבה "אם מישהו היה משלם אז עבור חיי עשר אגורות, זה כבר היה יותר מידי" אמר "משאלתי היחידה באותה העת הייתה להגיע לקבר ישראל." התלאות והעינויים שעבר בלתי ניתנים לתיאור, ובה במידה בלתי ניתן לתיאור גדלות נפשו של תלמיד הישיבה שנותר בכל ליבו תלמיד ישיבה גם שם.

"כשהייתי שם" סיפר "ראיתי אסיר מוזר. הוא כל הזמן החזיק איתו חבילה קטנה ושמר עליה בשבע עיניים. הייתי סקרן. באחד הלילות ראיתי אותו קם, פותח את החבילה, מוציא מתוכה מדי חייל ולובש אותם. הוא נעמד דום לדקה ארוכה והצדיע. ואז הוא קיפל חזרה את המדים לחבילה וחזר לדרגשו. הוא בטח השתגע, חשבתי, אבל כבר בבוקר ניגשתי לברר את הנושא. ואז הוא אמר לי: אתה יודע מי אני? אני הגנרל של כל צבא פרוסיה! מאות אלפי חיילים היו תחתי. הקומוניסטים ימח שמם כלאו אותי כאן ורצו לשבור את רוחי, כאן אני מנקה שירותים... אני לא אשבר! מידי לילה אני לובש את מדי המעוטרים, מצדיע ואומר לעצמי: אתה גנרל!" אתה גנרל, המשיך הרב גלינסקי לבכות בדרשתו, אתה גנרל.

כל אדם הוא גנרל בעולם הזה, הוא גבוה, הוא מרומם. לעיתים הוא עלול לשכוח את זה ולרדת למעשים פחותים שאינם תואמים לו. או אז כל מה שמוטל עליו זה לעמוד דום ולהזכיר לעצמו: היי, זה לא מתאים לך, אתה גנרל! ומי כמו ר' יענקל'ה היווה דוגמא מוחשית ל"גנרל". חניך אסכולת המוסר שלא איבד את צלם האנוש שלו ואת דיוקנו של תלמיד הישיבה שבו גם במחנות ובזוועות.

החזון איש. Creative Commons
בשנותיו בארץ עמד בקשר ישיר עם מנהיגי הדור, ה"חזון איש"/Creative Commons

כשעלה ארצה, ב49', מסר את נפשו למען עולי ארצות המזרח. הוא אף פתח בראש העין ישיבה עבור עולי תימן. מאוחר יותר עמד בראשות ישיבה בחדרה, אותה קרא "נובהרדוק" על שם ישיבתו שנכחדה בימי השואה. בשנותיו בארץ עמד בקשר ישיר עם מנהיגי הדור, ה"חזון איש" ומאוחר יותר רבי יעקב קנייבסקי, "הסטייפלר", אף הוא יוצא ישיבת נובהרדוק.

דרשותיו הועלו על ספרים הוקלטו, נלמדו, נאמרו שוב ושוב על ידי דרשנים ונואמים שונים, כאשר הוא משכיל לנתב בהן אפילו את ההומור לטובת מוסר והתעלות האישית. עם פטירתו נפרד עם ישראל מאישיות כבירה, רבת פעלים, ואולי מעל הכל: אדם שנותר תלמיד ישיבה וחניך תנועת המוסר 94 שנה, עד יומו האחרון. יהי זכרו ברוך.

עוד אנשים גדולים בעם היהודי
המהפכנים של העולם היהודי
המהפכן היהודי הכי גדול בעת החדשה
ההלשנה ששינתה את פני היהדות לנצח
כריש הנדל"ן ממנהטן שהשקיע באברכים בישראל
הרב צוקרמן, האדם שגרם לאונייה לנוע
הרבי שמת חסר כל - בגלל האהבה

3
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully